topbella

Tuesday, March 22, 2011

taK jawab salam DOSA!!!!

Assalamualaikum...
ehem2....tak jawab salam dosa..
hehe2....;)

penting ker jawab salam nie??
tepuk dada tanya iman masing-masing lah kan..
sebagai umat islam..menjawab salam adalah satu kewajipan yg WAJIB!!!...
tak jawab maka anda dilabel sebagai orang yang BERDOSA!!!
betul ker??
hmm...
meh..aku nak cite something dulu dgn korang semua...

ada satu hari ini..ada sorang minah..jalan2 kat pekan kk..
minah nie pakai tudung tau..
dgn sorang lg kawan dia pun pakai tudung gak..
n then tiba2 ada sorang mamat yang tidak dikenali memberi salam..


mamat   : assalamualaikum..
minah    : ( diam2 jer wat bodoh n selamba )
mamat   : tak jawab dosa yer...
minah    : ( masih wat muka seposen lagi.. )
mamat   : agak2 lah kan..ingat muka tu cantik sangat..nama jer pakai tudung tapi tak jawab salam..bagus kau   buka tudung lah!!...( dgn nada menghina )
minah     : ( masih diam2 lg wat muka selumber.. )
kwn dia  : kurang asam boi punya jantan..ko pakai ketayap dlu lah klu nk bagi salam...bikin panas toll...
minah     : sabar lah weh..biarkan jer mamat tu..
kwn dia  : ko suruh biar??nie dah melibatkan maruah kita sebagai wanita islam!!..
minah     : ko nak tau something tak??
kwn dia  : per die?? ( msh dgn muka masam mencuka )
minah     : kita tak wajib jawab salam dia sebenarnya...
kwn dia  : ye ker??bukan dalam islam menjawab salam tu adalah WAJIB!...
minah     : mmg wajib..tp mamat tu tadi adalah bukan mahram kita...
kwn dia  : so,per kaitan??cikgu2 kita bagi salam kita boleh jawab..sal mamat tu tak boleh??
minah     : kita tak wajib jawab salam mamat tu kalau menimbulkan fitnah.maksudnya, lelaki tu bagi salam cuma utk saja2 jer...dia ke arah nak berkenalan dengan kita..dan ke arah perbualan yang sia-sia..dalam islam kita tak digalakkan utk berbual dgn bukan mahram kita kalau perbualan itu cuma bual2 kosong jer...sbb dari perbualan kosng itu lah, akan timbulnya macam2 fitnah..dan kita akan lebih berdosa...

kwn dia   : tapi mcm mana pula dgn kwn2 kita kat fb tu??dorang selalu chat bg salam....tak payah jwb juga??
minah      : hmm...itu lagi satu hal..mcm nie..kalau dia bagi salam penuh.cth: assalamualaikum...kita jawab jer lah tapi pastu abaikan jer kalau dia balas lagi...lagi baik klu offline kan chat tu..tak payah kusut kepala..

kwn dia   : owwwhhh...mcm tu...eh,pelik aku..mcm ner ko tau semua nie ek??ko tanya ustaz ek??
minah     : xder lah..aku tau dr sorang hamba ALLAH nie...waallahhualam lah betul ker tak...tp klu pkir2 dua tiga berkali2 mmg ada betul gak per dia cakap...so,kita amik yang baik...tolak jauh2 apa yang buruk..
kwn dia  : insyaallah...mudah-mudahan kita dijauhkan dari perkara2 yang dilarang oleh ALLAH...amin..;)
minah     : amin2...uik,jam 5 dah nie???belum solat asar lagi..jom lah..kang duduk kat sini  lama2 lagi banyak kang mamat2 nak tambah pahala bagi SALAM...hehehehe....

kwn dia  : hahahahha   ( ketawa suka hati )...jom lah....

~ cerita sebentar td tidak berkaitan dgn orang yang hidup ataupun sudah mati....harap maklum...^_^





About Me

My Photo
jannah mohd nor
sandakan, sabah, Malaysia
* study degree in marketing at UITM kota kinabalu sabah... * part time business.. * from sandakan.. * willing to share the secret of beauty with other people...
View my complete profile
RaUdHoTuL JaNnAh© DiseƱado por: Compartidisimo