topbella

Friday, March 4, 2011

antara DUA: wang atau kesihatan

assalamualaikum...
entry kali ini kitabenci satu topik yg quite familliar dgn kehidupan kita semua k...
hmmm....
wang atau kesihatan??
mana satu paling penting???

setiap individu diberi hak masing2 utk memilih...
tak dinafikan kedua2 tu mmg tersangat lh penting...
aku pun tak blh hdup gak klu xder duit kn..
tp klu ada duit berjuta-juta sekalipun...tapi kesihatan xjaga...
aku rasa...biar papa,asal sihat....kikiki...
 
wang&kesihatan memerlukan antara satu sama lain....
nk pegi hospital, kena ada wang kan...
nak badan sihat2, kena pegi pasar beli lauk pauk jg kn...
nak belajar, kena bayar yuran sekolah gak kan...
nak naik bus, kena bayar tambang...
sekarang nie..semuanya memerlukan WANG...
xder wang org cakap diibaratkan hdup lumpuh separuh badan...
lbh kurang mcm tu lh...

tapi...semua tu dari kita gak lh...
nak sihat,kena cari duit..
tapi jgn lh berlebih-lebihan...
dalam agama kita sendiri pun, kita digalakkan utk bersederhana...
itu lebih baik daripada lilit satu badan dgn emas dan mutiara...
makan berjenis2 lauk pauk..last2 xhbis, buang...
kat situ dah berlaku satu pembaziran...
dan pembaziran tak digalakkan dlm islam atau mana2 agama sekalipun....

so,renung2 kan....
jgn lh seksa diri semata2 nak kaya tanpa ambik kira aspek kesihatan...
bkn dr segi aspek kesihatan juga tapi ibadah kita gak k..
sibuk duk keje cari duit siang malam tp solat tolak tepi...
itu yg sangat2 kita nak elakkan...
jadi..kita buang yg keruh, amik yg jernih ok...
^_^




2 comments:

Sharinginfoz said...

wang penting gak tapi bukan segala-galanya, ianya sebagai cara untuk kita mencapai sesuatu tapi bukan matlamat yang jitu

jannah mohd nor said...

yup..btl tu...kita memerlukan duit dlm hdup..trutama zaman yg serba moden skrng nie...^_^..

anyway..thanks for comment...

About Me

My Photo
jannah mohd nor
sandakan, sabah, Malaysia
* study degree in marketing at UITM kota kinabalu sabah... * part time business.. * from sandakan.. * willing to share the secret of beauty with other people...
View my complete profile
RaUdHoTuL JaNnAh© DiseƱado por: Compartidisimo